Guvernul României
|
Ordonanta de urgenta nr. 109 din 14/07/2005 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 655 din
22/07/2005 Intrare in vigoare: 22/07/2005 privind transporturile rutiere |
|
|
Această reglementare are un caracter urgent, având
în vedere respectarea termenului de aderare a României la structurile Uniunii
Europene, asigurarea condiţiilor egale de desfăşurare a
activităţii operatorilor de transport rutier români şi
străini pe teritoriul României, precum şi sancţionarea
nediscriminatorie în mod eficient a celor care nu respectă condiţiile
referitoare la accesul la activitatea de transport rutier, aşa cum sunt
acestea prevăzute de reglementările europene.
În temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL
I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea
şi asigurarea desfăşurării fluente a transporturilor
rutiere de mărfuri şi de persoane pe teritoriul României, în condiţii
de siguranţă şi calitate, cu respectarea principiilor liberei
concurenţe şi a măsurilor de protecţie a mediului
înconjurător, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor
fizice şi juridice şi pentru satisfacerea necesităţilor
economiei naţionale şi nevoilor de apărare a ţării.
(2) Activităţile de transport rutier, precum
şi activităţile conexe acestora se desfăşoară
astfel încât să fie respectate reglementările în vigoare privind
condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor rutiere şi de
utilizare a infrastructurii rutiere, precum şi condiţiile privind
siguranţa circulaţiei.
(3) În toate raporturile generate de activitatea de
transport rutier şi de activităţile conexe acesteia,
protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritară.
Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe de
urgenţă nu se aplică transporturilor rutiere efectuate cu:
a) vehicule rutiere destinate transportului de
mărfuri, a căror masă totală maximă autorizată,
inclusiv remorca sau semiremorca, nu depăşeşte 3,5 tone;
b) autovehicule rutiere destinate transportului de
persoane, care, prin construcţie şi echipare, sunt destinate să
transporte maximum 9 persoane, inclusiv conducătorul auto;
c) vehicule rutiere aparţinând sau aflate sub
controlul instituţiilor din sistemul naţional de apărare;
d) vehicule rutiere speciale utilizate pentru servicii de
apă, canalizare, pentru servicii de gaze naturale şi electricitate,
pentru servicii telefonice şi telegrafice, pentru transmisiuni de radio
şi televiziune;
e) vehicule rutiere utilizate în acţiuni de salvare
sau în situaţii de urgenţă;
f) vehicule rutiere speciale destinate serviciilor
medicale;
g) vehicule rutiere care transportă echipamente pentru
circuri sau parcuri de distracţie;
h) vehicule rutiere speciale pentru depanarea auto;
i) vehicule rutiere supuse testelor rutiere în vederea
perfecţionării tehnice;
j) vehicule rutiere speciale utilizate pentru servicii
funerare;
k) tractoare utilizate exclusiv pentru lucrări
agricole şi forestiere;
l) vehicule istorice.
Art. 3. - (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. activitate conexă transportului rutier - activitate
care se desfăşoară în legătură cu transportul rutier;
2. autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi
şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h,
conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9
locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto;
3. autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi
şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h,
conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în
picioare şi care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul
conducătorului auto;
4. autocar - autobuz destinat şi echipat numai pentru
transportul de persoane aşezate pe scaune, pe distanţe mari, amenajat
pentru a asigura confortul persoanelor transportate, neavând posibilitatea
transportului de persoane în picioare;
5. autorizaţie de transport internaţional -
document care dă dreptul unui operator de transport rutier să
efectueze în anumite condiţii unul sau mai multe transporturi pe
teritoriul unui stat (tranzit sau destinaţie), pe perioada sa de
valabilitate;
6. autogară - spaţiu special amenajat şi
dotat pentru a permite staţionarea autovehiculelor la peroane, urcarea sau
coborârea persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier
public, precum şi pentru a oferi condiţii/servicii pentru persoanele
aflate în incintă;
7. cap de traseu - punct de plecare sau punct de
destinaţie, aferent unui traseu, utilizat pentru urcarea/coborârea
persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier public;
8. cabotaj - operaţiune de transport rutier
efectuată de către un operator de transport rutier străin între
cel puţin două puncte de încărcare/descărcare aflate pe
teritoriul României; deplasarea fără încărcătură a
unui vehicul rutier între două operaţiuni consecutive de transport internaţional
nu este considerată cabotaj;
9. certificat de transport în cont propriu - document prin
care se atestă că întreprinderea îndeplineşte condiţia de
competenţă profesională, aceasta având dreptul să efectueze
numai transport rutier în cont propriu;
10. copia conformă a certificatului de transport în
cont propriu - documentul eliberat de autoritatea competentă pentru
fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute de întreprindere şi
utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu;
11. copia conformă a licenţei de transport -
documentul eliberat de autoritatea competentă pentru fiecare dintre
vehiculele rutiere deţinute de operatorul de transport rutier şi
utilizate la operaţiuni de transport rutier;
12. document de transport - document care se află la
bordul vehiculului rutier pe toată durata derulării transportului,
acesta având înscrise date privind expeditorul, întreprinderea care
efectuează transportul, beneficiarul transportului, mărfurile sau
persoanele transportate, după caz, şi care trebuie să facă
posibilă stabilirea categoriei şi a tipului de transport rutier
efectuat;
13. inspecţie tehnică periodică -
operaţiune de control periodic al vehiculelor aflate în exploatare, care
priveşte în principal sistemele şi componentele acestora, ce
contribuie la siguranţa circulaţiei, protecţia mediului şi
încadrarea în categoria de folosinţă;
14. intermediere în transporturile rutiere - activitatea
unei întreprinderi care constă în preluarea de la beneficiari a comenzilor
de transport rutier în trafic naţional şi/sau internaţional, acestea
urmând a fi executate de intermediar, în numele său, prin intermediul unui
operator de transport rutier;
15. întreprindere - operator economic, persoană
fizică sau persoană juridică, cu ori fără scop
patrimonial, orice asociaţie sau grup de persoane fără
personalitate juridică, cu ori fără scop patrimonial, sau orice
organism oficial care are personalitate juridică ori care depinde de o
autoritate care are această personalitate;
16. licenţă pentru activităţi conexe
transportului rutier - document care dă dreptul unei întreprinderi să
desfăşoare activităţi conexe transportului rutier;
17. licenţă de transport - document prin care se
atestă că operatorul de transport rutier îndeplineşte
condiţiile de onorabilitate, capacitate financiară şi competenţă
profesională, acesta având dreptul să efectueze transport rutier
public numai cu respectarea reglementărilor naţionale şi
internaţionale din domeniul transporturilor rutiere;
18. licenţă de traseu - document care dă
dreptul operatorului de transport rutier să efectueze transport rutier
public de persoane prin servicii regulate sau servicii regulate speciale în
trafic naţional pe un anumit traseu, conform graficului de circulaţie
conţinut în caietul de sarcini al acesteia;
19. masă totală maximă autorizată - masa
totală maximă a unui vehicul rutier, în funcţie de
construcţia şi de performanţele sale, care este declarată
de constructorul acestuia;
20. microbuz - autobuz care are o capacitate de transport de
cel mult 22 de persoane, în afara locului conducătorului auto;
21. omologare - procedura administrativă prin care
autoritatea competentă certifică, conform legislaţiei în
vigoare, că un tip de vehicul, un sistem sau o componentă ori o
entitate tehnică independentă satisface cerinţele tehnice
prevăzute de reglementările în vigoare;
22. operator de transport rutier - orice întreprindere care
efectuează transport rutier, contra plată, cu autovehicule rutiere
deţinute în proprietate sau cu orice alt titlu şi care în prealabil a
obţinut licenţa de transport;
23. operator de transport rutier de mărfuri -
operatorul de transport rutier care efectuează transport rutier de
mărfuri;
24. operator de transport rutier de persoane - operatorul de
transport rutier care efectuează transport rutier de persoane pentru
public sau pentru anumite categorii de utilizatori, plătit de către
persoana/persoanele transportată/transportate sau de către
organizatorul transportului, cu ajutorul autovehiculelor destinate acestui scop,
adecvate să transporte mai mult de 9 persoane, inclusiv conducătorul
auto, în virtutea dotărilor şi a tipului lor constructiv;
25. operator de transport rutier român - operator de
transport rutier cu sediul sau domiciliul în România;
26. operator de transport rutier străin - operator de
transport rutier cu sediul sau domiciliul în străinătate, autorizat
să efectueze transporturi rutiere internaţionale;
27. operator pentru activităţi conexe
transportului rutier - orice întreprindere care desfăşoară
activităţi conexe transportului rutier şi care a obţinut în
prealabil licenţa pentru activităţi conexe transportului rutier;
28. program de transport - program întocmit de către
autoritatea competentă, prin care se stabilesc traseele pentru transportul
rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulaţie,
capetele de traseu şi staţiile de oprire în tranzit, capacitatea
şi numărul de autovehicule necesare;
29. serviciu regulat de transport de persoane - serviciu de
transport rutier public de persoane care asigură transportul persoanelor,
pe bază de legitimaţii de călătorie individuale, potrivit
graficelor de circulaţie, pe trasee specificate, în care urcarea/coborârea
persoanelor transportate în/din autovehicul se face în puncte de oprire
dinainte stabilite; serviciul regulat de transport de persoane presupune
obligaţia respectării graficelor de circulaţie, acesta fiind
accesibil oricărei persoane, putând fi condiţionat cel mult de o
rezervare prealabilă;
30. serviciu regulat special de transport de persoane -
serviciu de transport public de persoane efectuat la solicitarea unui
beneficiar, prin care se asigură doar transportul anumitor categorii
determinate de persoane între localităţi, în măsura în care
acest serviciu se desfăşoară în condiţiile prevăzute
la pct. 29. Serviciul regulat special de transport de persoane include:
a) transportul muncitorilor între domiciliu şi locul
de muncă;
b) transportul elevilor şi al studenţilor spre
şi dinspre instituţiile de învăţământ;
c) transportul militarilor şi al familiilor acestora
între domiciliu şi unitatea militară;
31. staţie - punct de pe traseul unui serviciu regulat
de persoane, amenajat şi semnalizat corespunzător, în care opresc
autovehiculele pentru urcarea şi coborârea persoanelor transportate;
32. serviciu ocazional de transport de persoane - serviciu
distinct faţă de serviciul regulat sau serviciul regulat special de
transport de persoane, caracterizat în principal prin faptul că
asigură transportul grupurilor de persoane formate la iniţiativa
clientului sau a operatorului de transport rutier;
33. traseu - parcurs care asigură legătura între
mai multe localităţi, cuprinse între două capete, pe care se
efectuează transport rutier public de persoane prin servicii regulate;
34. transport rutier - orice operaţiune de transport
care se realizează cu vehicule rutiere pentru deplasarea mărfurilor
sau a persoanelor, chiar dacă vehiculul rutier este, pe o anumită
porţiune a drumului, transportat la rândul său pe/de un alt mijloc de
transport;
35. transport rutier agabaritic - transport rutier cu mase
şi/sau dimensiuni depăşite;
36. transport rutier în trafic naţional -
operaţiune de transport rutier care se efectuează între două
localităţi situate pe teritoriul României, fără a
depăşi teritoriul statului;
37. transport rutier în trafic internaţional -
operaţiune de transport rutier care se efectuează între localitatea
de plecare şi localitatea de destinaţie, situate pe teritoriul a
două state diferite, cu sau fără tranzitarea unuia ori mai
multor state;
38. transport rutier în zona de mic trafic de frontieră
- operaţiune de transport rutier care implică deplasarea unui vehicul
rutier de pe teritoriul unui stat pe teritoriul statului învecinat, pe o
distanţă de cel mult 30 km faţă de frontieră,
dacă acordurile bilaterale încheiate între statele respective nu
prevăd altfel;
39. transport rutier judeţean - operaţiune de
transport rutier care se efectuează între două localităţi
situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ;
40. transport rutier interjudeţean - operaţiune de
transport rutier care se efectuează între localitatea de plecare şi
localitatea de destinaţie, situate pe teritoriul a două judeţe
diferite, cu sau fără tranzitarea unuia ori mai multor judeţe;
în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, transportul rutier
între municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat
transport rutier interjudeţean;
41. transport rutier specializat - operaţiune de
transport rutier efectuată cu vehicule rutiere prevăzute cu
amenajări speciale;
42. vehicul rutier - sistem mecanic destinat
circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fără mijloace de
autopropulsare şi care se utilizează în mod normal pentru transportul
de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau
lucrări. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt
considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi
tractoarele, definite astfel:
a) autovehicul - orice vehicul rutier care se
deplasează prin propulsie proprie, cu excepţia vehiculelor care
circulă pe şine şi a autovehiculelor cu 2 sau 3 roţi;
b) remorcă - vehicul rutier fără motor,
conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
c) semiremorcă - vehicul rutier tractat, conceput
pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axă de tractare, astfel încât
asupra tractorului sau axei de tractare se exercită o forţă
verticală semnificativă;
d) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie
şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractării
de remorci/semiremorci.
(2) De asemenea, în sensul prezentei ordonanţe de
urgenţă, ansamblul format din autovehicul şi
remorcă/semiremorcă şi ansamblul format din tractor şi
remorcă/semiremorcă sunt considerate vehicule rutiere.
Art. 4. - În sensul prezentei ordonanţe de
urgenţă, transporturile rutiere se clasifică pe categorii
şi tipuri după cum urmează:
A. categorii de transport rutier:
a) clasificarea din punct de vedere al ariei de
desfăşurare:
1. transport rutier în trafic naţional;
2. transport rutier în trafic internaţional;
b) clasificarea din punct de vedere al caracterului
activităţii:
1. transport rutier public;
2. transport rutier în cont propriu;
B. tipuri de transport rutier:
a) transport rutier de mărfuri:
1. transport rutier de mărfuri generale;
2. transport rutier de mărfuri perisabile;
3. transport rutier de mărfuri şi deşeuri
periculoase;
4. transport rutier de deşeuri;
5. transport rutier de animale vii;
6. transport rutier agabaritic;
b) transport rutier de persoane:
1. transport rutier prin servicii regulate;
2. transport rutier prin servicii regulate speciale;
3. transport rutier prin servicii ocazionale.
Art. 5. - (1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor rutiere şi
reprezintă, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
autoritatea competentă.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, are următoarele atribuţii:
a) elaborează strategiile naţionale de dezvoltare
a activităţilor de transport rutier;
b) elaborează reglementări specifice în domeniul
transporturilor rutiere şi al activităţilor conexe acestora;
c) elaborează programe de dezvoltare durabilă
şi de modernizare a sistemului naţional de transport rutier, de
siguranţă şi securitate a transporturilor rutiere şi de
protecţie a mediului;
d) asigură condiţiile unui mediu
concurenţial normal în activitatea de transport rutier, în corelaţie
cu celelalte moduri de transport şi între operatorii de transport rutier;
e) stabileşte norme obligatorii pentru operatorii de
transport rutier, precum şi pentru operatorii de activităţi
conexe transportului rutier;
f) asigură controlul respectării
reglementărilor specifice domeniului transporturilor rutiere de către
operatorii de transport rutier, precum şi de către ceilalţi
utilizatori ai infrastructurii rutiere;
g) asigură dezvoltarea cercetării şi
elaborarea de studii de specialitate în domeniul transporturilor rutiere;
h) monitorizează piaţa transporturilor rutiere în
scopul constatării apariţiei situaţiilor de criză şi
adoptă măsurile necesare acestor situaţii;
i) stabileşte condiţiile tehnice şi
metodologia de omologare a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării
sau înregistrării acestora;
j) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia
pentru efectuarea inspecţiilor tehnice periodice, precum şi a
controlului tehnic în trafic al vehiculelor rutiere;
k) stabileşte condiţiile tehnice şi
metodologia de omologare şi certificare a produselor şi materialelor
de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, în vederea introducerii acestora
pe piaţă.
(3) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor
rutiere, are următoarele atribuţii:
a) exercită autoritatea de registru şi
inspecţie de stat în transporturile rutiere;
b) organizează şi ţine evidenţa tuturor
tipurilor de vehicule rutiere omologate, cu excepţia celor care
aparţin instituţiilor din sistemul naţional de apărare
şi siguranţă publică;
c) elaborează programe privind echiparea reţelei
de transport rutier cu infrastructuri şi sisteme telematice de culegere a
datelor, precum şi cu centre de control şi/sau informare a traficului
rutier şi de monitorizare a operaţiunilor de transport rutier pentru
constatarea respectării prevederilor în vigoare şi a siguranţei
traficului rutier;
d) elaborează norme privind organizarea şi
efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe
acestora şi controlează respectarea lor;
e) exercită controlul de stat privind respectarea
reglementărilor naţionale şi internaţionale în
activităţile specifice domeniului transporturilor rutiere;
f) autorizează activităţile de transport
rutier public şi în cont propriu, în trafic naţional şi/sau
internaţional şi eliberează în acest sens licenţe,
certificate de transport în cont propriu şi autorizaţii de transport
internaţional pentru operatorii de transport, întreprinderi şi
operatorii de activităţi conexe transportului rutier, precum şi
atestate/certificate pentru personalul de specialitate din domeniul
transporturilor rutiere, conform prevederilor în vigoare, acordurilor şi
convenţiilor la care România este parte;
g) autorizează centrele de pregătire şi
perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere şi
şcolile de conducători auto;
h) elaborează norme obligatorii pentru pregătirea
şi atestarea profesională a conducătorilor auto, a persoanelor
desemnate să conducă permanent şi efectiv activităţi
de transport rutier, a consilierilor de siguranţă, precum şi a
instructorilor de conducere auto şi a profesorilor de legislaţie
rutieră;
i) asigură cadrul privind condiţiile în care se
execută transportul combinat de mărfuri şi promovarea acestuia
în conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la
care România este parte;
j) asigură realizarea unui sistem de supraveghere
şi monitorizare a transporturilor rutiere de mărfuri şi de
persoane;
k) elaborează, cu avizul Ministerului
Sănătăţii, norme privind examinarea medicală a
persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere auto, precum
şi pentru verificările periodice ale posesorilor de permis de
conducere auto;
l) certifică încadrarea vehiculelor rutiere în normele
tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia
mediului şi în categoria de folosinţă, conform destinaţiei,
prin inspecţia tehnică periodică, în conformitate cu
reglementările în vigoare;
m) certifică sau omologhează, potrivit
reglementărilor în vigoare, produsele şi materialele de exploatare
utilizate la vehiculele rutiere fabricate în ţară sau importate
şi dispune, în caz de neconcordanţă, suspendarea sau anularea
certificatului de conformitate sau de omologare;
n) evaluează laboratoarele de încercare aferente
domeniului rutier;
o) certifică încadrarea în normele de poluare şi
siguranţă rutieră a vehiculelor rutiere destinate transportului
internaţional de mărfuri sau cu alte caracteristici speciale;
p) omologhează vehiculele rutiere în vederea
înmatriculării sau înregistrării acestora, controlează, la
producător şi la vânzător, conformitatea caracteristicilor
tehnice ale vehiculelor rutiere cu tipul omologat şi dispune, în caz de
neconcordanţă, suspendarea sau anularea certificatului de omologare;
q) autorizează operatorii economici care
desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare,
de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere,
precum şi de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz;
r) autorizează înfiinţarea şi
funcţionarea staţiilor de inspecţie tehnică,
supraveghează şi controlează activitatea acestora şi
atestă personalul care efectuează inspecţia tehnică
periodică;
s) asigură efectuarea inspecţiei tehnice a
vehiculelor rutiere, în vederea primei înmatriculări în România şi
certificării autenticităţii acestora, în vederea
înmatriculării/reînmatriculării sau la cerere;
t) clasifică vehiculele rutiere destinate
transportului rutier de persoane pe categorii de confort şi vehiculele
destinate transportului rutier de mărfuri;
u) acordă operatorilor de transport rutier
străini autorizaţii de transport internaţional valabile pe
teritoriul României.
Art. 6. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului poate să desemneze unităţi care
funcţionează în subordinea sau sub autoritatea sa să elaboreze
şi să pună în aplicare norme tehnice şi reglementări
specifice vehiculelor rutiere şi transportului rutier şi care să
asigure inspecţia şi controlul tehnic de specialitate.
Art. 7. - Instituţiile publice, regiile autonome, precum
şi societăţile comerciale prevăzute la art. 6, care
funcţionează în subordinea sau sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, se
autofinanţează din tarife şi comisioane, obţinute din
prestaţii specifice, precum şi din alte surse, constituite potrivit
legii.
Art. 8. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului este autoritatea competentă pentru aplicarea
acordurilor şi convenţiilor internaţionale, bilaterale sau
multilaterale, din domeniul transporturilor rutiere şi construcţiei
vehiculelor rutiere, la care România este parte.
CAPITOLUL
II
Efectuarea transporturilor rutiere
Art. 9. - (1) Operaţiunile de transport rutier se pot efectua
numai în condiţiile respectării prevederilor prezentei ordonanţe
de urgenţă, a reglementărilor în vigoare din domeniul
transporturilor rutiere, precum şi a acordurilor şi convenţiilor
internaţionale la care România este parte.
(2) Transportul rutier de mărfuri periculoase se poate
efectua numai în condiţiile respectării prevederilor Acordului european referitor la
transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (ADR),
încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, şi a
reglementărilor specifice în vigoare.
(3) Transportul rutier al deşeurilor periculoase se
poate efectua numai în condiţiile respectării reglementărilor
specifice în vigoare.
(4) Operaţiunile de transport rutier de mărfuri
sau de persoane în trafic naţional se pot efectua numai în condiţiile
respectării prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea
perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnă ale
conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 466/2003, cu
modificările ulterioare.
(5) Operaţiunile de transport rutier de mărfuri
sau de persoane în trafic internaţional se pot efectua numai în
condiţiile respectării prevederilor Acordului european privind
activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
internaţionale (A.E.T.R.), încheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care
România a aderat prin Legea nr.
101/1994.
Art. 10. - (1) Orice conducător auto care efectuează
operaţiuni de transport rutier, ce fac obiectul prezentei ordonanţe
de urgenţă, are obligaţia de a urma cursurile de pregătire
profesională ale căror tematică şi mod de organizare sunt
stabilite de autoritatea competentă.
(2) Cursurile de pregătire profesională
prevăzute la alin. (1) se finalizează cu un examen. În urma
promovării examenului se eliberează un certificat de
competenţă profesională.
Art. 11. - Transportul rutier public este transportul rutier
efectuat pe bază de contract, contra plată, de către operatorii
de transport rutier care deţin în proprietate sau cu orice alt titlu
vehicule rutiere.
Art. 12. - Transportul rutier în cont propriu se efectuează
fără încasarea unui tarif sau a echivalentului în natură ori în
servicii al acestuia şi se realizează în următoarele condiţii:
a) este o activitate secundară sau suplimentară
celorlalte activităţi ale întreprinderii;
b) mărfurile transportate sunt proprietatea
întreprinderii ori au fost vândute, cumpărate sau închiriate ori au fost
produse, extrase, prelucrate sau reparate de aceasta;
c) scopul deplasării este transportul mărfurilor
sau al persoanelor spre sau de la întreprindere ori între punctele de lucru ale
acesteia;
d) persoanele transportate sunt angajaţii
întreprinderii, scopul transportului fiind în interesul activităţilor
proprii;
e) întreprinderea foloseşte vehicule rutiere
deţinute în proprietate sau obţinute de aceasta printr-un contract de
vânzare-cumpărare cu plata ulterioară ori în baza unui contract de
leasing pe termen lung sau, în cazul transportului de mărfuri, vehiculele
putând fi închiriate fără şofer;
f) vehiculele utilizate pentru astfel de transporturi sunt
conduse de către conducători auto angajaţi ai întreprinderii sau
de persoana fizică însăşi.
Art. 13. - Operatorii de transport rutier români pot efectua
transport rutier public în trafic naţional şi/sau internaţional
numai cu autovehicule rutiere înmatriculate în România, conduse de persoane cu
cetăţenie română sau de către cetăţeni
străini cu drept de muncă în România.
Art. 14. - (1) Pentru a putea efectua operaţiuni de transport
rutier, conducătorii auto cetăţeni străini trebuie să
deţină un atestat de calificare profesională recunoscut pe
teritoriul României.
(2) Atestatul de calificare profesională se eliberează
de către autoritatea competentă, la cererea operatorului de transport
rutier.
(3) Condiţiile de eliberare a atestatului de calificare
profesională a conducătorului auto se stabilesc de autoritatea
competentă.
Art. 15. - Operatorii de transport rutier străini pot
efectua transport rutier în trafic internaţional având ca ţară
de destinaţie România, transport rutier cu tranzitarea teritoriului
României sau transport rutier în zona de mic trafic de frontieră pe
teritoriul României numai în condiţiile respectării legislaţiei
române, a acordurilor şi convenţiilor bilaterale sau
internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este
parte.
Art. 16. - Transporturile rutiere în regim de cabotaj pe
teritoriul României sunt interzise dacă acordurile şi
convenţiile bilaterale sau internaţionale din domeniul
transporturilor rutiere, la care România este parte, nu prevăd altfel.
CAPITOLUL
III
Accesul la activitatea de transport rutier
SECŢIUNEA 1
Transportul rutier public
Art. 17. - (1) Pot desfăşura operaţiuni de transport
rutier public numai operatorii de transport rutier înregistraţi în
Registrul operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea
competentă.
(2) Modul de întocmire, completare şi gestionare privind
Registrul operatorilor de transport rutier se stabileşte de către
autoritatea competentă.
Art. 18. - (1) Pentru dobândirea calităţii de operator de
transport rutier, o întreprindere trebuie să obţină licenţa
de transport care se acordă în urma îndeplinirii condiţiilor de
onorabilitate, capacitate financiară şi competenţă
profesională.
(2) Condiţia de onorabilitate se consideră ca
fiind îndeplinită numai dacă persoana desemnată să
conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier:
a) nu a fost condamnată pentru infracţiuni de
natură comercială;
b) nu a fost declarată inaptă pentru a conduce
permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, conform prevederilor
legale în vigoare;
c) nu a fost sancţionată pentru
încălcări repetate ale prevederilor în vigoare privind:
- condiţiile de plată şi de angajare;
- transportul rutier de mărfuri sau de persoane
şi, în special, prevederile privind perioadele de conducere şi de
odihnă ale conducătorilor auto, greutăţile şi dimensiunile
vehiculelor rutiere, siguranţa rutieră şi siguranţa
vehiculului rutier, protecţia mediului şi alte reguli privind
răspunderea profesională.
(3) Condiţia de capacitate financiară constă
în dispunerea unor resurse suficiente pentru a se asigura demararea în bune
condiţii a activităţii întreprinderii şi buna administrare
a acesteia. Condiţia de capacitate financiară se consideră ca
fiind îndeplinită numai dacă operatorul de transport rutier dispune de
un nivel financiar de 9.000 euro pentru primul autovehicul rutier şi 5.000
euro pentru fiecare dintre celelalte autovehicule rutiere. Modul de evaluare a
capacităţii financiare a unei întreprinderi se stabileşte de
autoritatea competentă.
(4) Condiţia de competenţă profesională
se consideră ca fiind îndeplinită dacă persoana desemnată
să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier
este titulară a unui certificat de pregătire profesională
eliberat de către autoritatea competentă.
(5) Certificatul de pregătire profesională
atestă deţinerea nivelului necesar de cunoştinţe stabilit
de autoritatea competentă şi se acordă în urma unei
examinări scrise obligatorii, care poate fi completată cu o examinare
orală în forma stabilită de autoritatea competentă.
Art. 19. - (1) Exemplarul original al licenţei de transport se
eliberează operatorului de transport rutier de către autoritatea
competentă, cu valabilitate de 5 ani, şi se păstrează la
sediul acestuia.
(2) Pentru fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute
de operatorul de transport rutier şi utilizate la operaţiuni de
transport rutier, autoritatea competentă eliberează câte o copie
conformă cu exemplarul original al licenţei de transport.
(3) Copiile conforme cu exemplarul original al licenţei
de transport se eliberează de către autoritatea competentă,
pentru perioade succesive de un an, până la expirarea licenţei de
transport.
(4) În cazul în care operatorul de transport deţine
vehicule rutiere pe bază de contract cu orice alt titlu decât cel de
proprietate, licenţa de transport se acordă pe perioada de
valabilitate a acestui contract, dar nu mai mult de 5 ani.
Art. 20. - (1) Efectuarea transportului rutier public este permisă
numai pe baza copiei conforme a licenţei de transport valabile, emisă
de autoritatea competentă.
(2) Copia conformă a licenţei de transport se
suspendă în cazul săvârşirii unor abateri grave sau repetate de
la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau
protecţia mediului.
Art. 21. - Licenţa de transport se retrage în cazul în care
operatorul de transport rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au
stat la baza acordării acesteia sau în cazul în care operatorul de
transport a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia
solicitării acordării acesteia.
Art. 22. - Întreprinderea care a dobândit calitatea de operator
de transport rutier poate efectua operaţiuni de transport rutier în cont
propriu pe baza licenţei de transport şi a copiilor conforme ale
acesteia eliberate de autoritatea competentă, în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă.
SECŢIUNEA a 2-a
Transportul rutier pe cont propriu
Art. 23. - (1) Pot desfăşura operaţiuni de transport
rutier în cont propriu numai întreprinderile înregistrate în Registrul
întreprinderilor.
(2) Registrul întreprinderilor se întocmeşte de
către autoritatea competentă, modul de completare şi gestionare
fiind stabilit de aceasta.
Art. 24. - (1) Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, o
întreprindere trebuie să obţină un certificat de transport în
cont propriu care se acordă în urma îndeplinirii condiţiei de
competenţă profesională şi a cerinţelor de
siguranţă rutieră cu privire la standardele pentru
conducătorii auto şi vehiculele rutiere.
(2) Criteriile de îndeplinire a condiţiei de
competenţă profesională, prevăzută la alin. (1), se
stabilesc de către autoritatea competentă, prin reglementări
specifice.
Art. 25. - (1) Exemplarul original al certificatului de transport în
cont propriu se eliberează întreprinderii de către autoritatea
competentă, cu valabilitate de 5 ani, şi se păstrează la
sediul acesteia.
(2) Pentru fiecare dintre vehiculele rutiere deţinute
de întreprindere şi utilizate la operaţiuni de transport rutier,
autoritatea competentă eliberează câte o copie conformă cu
exemplarul original al certificatului de transport în cont propriu, cu
valabilitate de un an.
(3) În cazul în care întreprinderea deţine numai
vehicule rutiere pe bază de contract de închiriere, certificatul de
transport în cont propriu se acordă pe perioada de valabilitate a acestui
contract, dar nu mai mult de 5 ani.
Art. 26. - Efectuarea transportului rutier în cont propriu este
permisă numai pe baza copiei conforme valabile a certificatului de transport
în cont propriu, emisă de autoritatea competentă, pentru fiecare
vehicul rutier.
Art. 27. - (1) Certificatul de transport în cont propriu se retrage în
cazul în care întreprinderea nu mai îndeplineşte condiţiile care au
stat la baza acordării acestuia sau în cazul în care întreprinderea a
furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia
solicitării acordării acestuia.
(2) Copia conformă a certificatului de transport în
cont propriu se suspendă în cazul săvârşirii unor abateri grave
sau repetate de la reglementările în vigoare privind transportul rutier
şi/sau protecţia mediului.
CAPITOLUL
IV
Transportul rutier de mărfuri
Art. 28. - (1) Transportul rutier public de mărfuri poate fi
efectuat de către operatorii de transport numai cu vehicule rutiere la
bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie
conformă a licenţei de transport, acordată de autoritatea
competentă.
(2) Transportul rutier de mărfuri în cont propriu poate
fi efectuat de către întreprinderi numai cu vehicule rutiere la bordul
cărora se află, pe toată durata transportului, o copie
conformă a certificatului de transport în cont propriu, precum şi
documente care să dovedească faptul că transportul efectuat este
în cont propriu.
Art. 29. - În vederea efectuării transportului rutier public
de mărfuri în trafic internaţional, suplimentar faţă de
copia conformă a licenţei de transport corespunzătoare acestei
categorii de transport rutier, la bordul vehiculului rutier trebuie să se
afle documentul de transport, precum şi certificatul privind încadrarea
vehiculului rutier în normele de poluare şi siguranţă
rutieră.
Art. 30. - Operatorii de transport rutier români pot efectua
transport rutier public de mărfuri în trafic internaţional numai pe
baza autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de
către autoritatea competentă, dacă acordurile sau
convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevăd
altfel.
Art. 31. - Operatorii de transport străini pot efectua
operaţiuni de transport rutier public de mărfuri în trafic
internaţional pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei de
transport internaţional eliberate de autoritatea competentă.
CAPITOLUL
V
Transportul rutier de persoane
Art. 32. - (1) Transportul rutier public de persoane poate fi efectuat
numai de către operatorii de transport rutier cu autovehicule la bordul
cărora se află, pe toată durata transportului, o copie
conformă a licenţei de transport, acordată de autoritatea
competentă.
(2) Transportul rutier în cont propriu de persoane poate fi
efectuat de către întreprinderi numai cu autovehicule la bordul
cărora se află, pe toată durata transportului, o copie
conformă a certificatului de transport în cont propriu, precum şi
documente care să dovedească faptul că transportul efectuat este
în cont propriu.
Art. 33. - Transportul rutier public de persoane se poate realiza
prin:
a) servicii regulate;
b) servicii regulate speciale;
c) servicii ocazionale.
Art. 34. - (1) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate pe un traseu naţional se poate efectua de către operatorii
de transport rutier numai pe baza licenţei de traseu eliberate de
către autoritatea competentă, perioada de valabilitate a acesteia
fiind de 3 ani.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate în trafic judeţean şi interjudeţean se efectuează
pe baza programelor de transport, perioada de valabilitate a acestora fiind de
3 ani.
(3) În vederea întocmirii programului de transport
judeţean, consiliul judeţean are obligaţia să
transmită autorităţii competente, până la data
comunicată de aceasta, propuneri care să conţină traseele
judeţene care urmează a fi incluse în program.
Art. 35. - La efectuarea transportului rutier public de persoane
prin servicii regulate, operatorii de transport rutier au obligaţia
respectării prevederilor caietului de sarcini al licenţei de traseu
şi a graficului de circulaţie conţinut în acesta.
Art. 36. - (1) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate pe un traseu internaţional se poate efectua de către
operatorii de transport rutier români numai pe baza autorizaţiei de
transport internaţional eliberate de autoritatea competentă a
statului unde este situat celălalt capăt de traseu şi a
autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de către
autorităţile competente ale statelor tranzitate.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate pe un traseu internaţional se poate efectua şi de către
mai mulţi operatori de transport rutier, în comun.
Art. 37. - Operatorii de transport străini pot efectua
transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic
internaţional pe teritoriul României (tranzit sau destinaţie) numai
pe baza autorizaţiei de transport internaţional eliberate de
autoritatea competentă.
Art. 38. - (1) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate speciale în trafic naţional se poate efectua de către
operatorii de transport rutier numai pe baza licenţei de traseu eliberate
de autoritatea competentă, cu valabilitate egală cu perioada
contractului încheiat cu beneficiarul transportului, dar nu mai mare de un an,
serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/coborârea
persoanelor transportate alte staţii decât staţiile publice,
asigurându-se existenţa la bordul autovehiculului a legitimaţiilor
valabile eliberate de beneficiarul transportului.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii
regulate speciale în trafic internaţional se poate efectua de către
operatorii de transport rutier români numai pe baza autorizaţiei de
transport internaţional eliberate de autoritatea competentă a
statului unde este situat celălalt capăt de traseu şi a
autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autorităţile
competente ale statelor tranzitate, serviciul respectiv utilizând ca
staţii pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate alte staţii
decât staţiile publice, asigurându-se existenţa la bordul
autovehiculului a legitimaţiilor valabile eliberate de beneficiarul
transportului.
Art. 39. - (1) Transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale
în trafic naţional se poate efectua de către operatorii de transport
rutier numai pe baza documentului de transport eliberat de autoritatea
competentă.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii
ocazionale în trafic internaţional se poate efectua numai în
condiţiile respectării prevederilor Acordului privind transportul
internaţional ocazional de persoane cu autocarul şi autobuzul
(Acordul INTERBUS), ratificat prin Legea nr.
439/2002, pe baza documentelor prevăzute în respectivul acord,
eliberate de autoritatea competentă.
(3) Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS,
transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic
internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport
convenit între autoritatea competentă şi autorităţile
competente din statele pe teritoriul cărora se derulează transportul.
(4) Transportul rutier ocazional de persoane în cont propriu
în trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de
transport eliberat şi convenit de autoritatea competentă cu
autorităţile competente din statele pe teritoriul cărora se
derulează transportul.
CAPITOLUL
VI
Activităţi conexe transportului rutier
Art. 40. - (1) Activităţile conexe transportului rutier se
pot efectua de către întreprinderi numai pe baza licenţei pentru
activităţi conexe transportului rutier, eliberată de autoritatea
competentă.
(2) Licenţa pentru activităţi conexe
transportului rutier se eliberează pentru fiecare activitate conexă
efectuată, perioada de valabilitate a acesteia fiind de 5 ani.
(3) În situaţia în care o activitate conexă
transportului rutier se efectuează de către întreprindere în mai
multe puncte, autoritatea competentă eliberează câte o copie
conformă cu exemplarul original al licenţei de activităţi
conexe transportului rutier pentru fiecare dintre acestea.
(4) Copia conformă a licenţei pentru
activităţi conexe transportului rutier se suspendă în cazul
săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementările
în vigoare.
Art. 41. - Activităţile conexe transporturilor rutiere
sunt următoarele:
a) activităţi desfăşurate de
autogări;
b) activităţi de intermediere a
operaţiunilor de transport rutier public.
Art. 42. - Autogările şi staţiile publice pentru
urcarea/coborârea persoanelor transportate în cadrul serviciilor regulate de
transport rutier sunt bunuri de utilitate publică şi pot fi în
proprietate privată sau publică.
Art. 43. - (1) Înfiinţarea unei autogări destinate
transportului rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional
şi/sau internaţional se poate face numai cu avizul
autorităţii competente.
(2) Înfiinţarea autogărilor, schimbarea
distanţei sau desfiinţarea acestora se poate realiza numai cu acordul
consiliilor locale şi cu avizul autorităţii competente, în cazul
în care spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea
sunt proprietatea statului sau a unităţii administrativ-teritoriale.
Art. 44. - Amenajarea, semnalizarea rutieră şi
întreţinerea staţiilor publice pentru urcarea/coborârea persoanelor
transportate se asigură de către administraţia publică
locală, administratorul drumului sau deţinător, după caz.
Art. 45. - (1) În cazul transportului rutier public de persoane prin
servicii regulate plecările, opririle în tranzit şi sosirile se
realizează din/în autogări sau din/în punctele stabilite de
administraţia publică locală, cu avizul autorităţii
competente.
(2) În localităţile în care nu există
autogări, administraţia publică locală stabileşte
puncte pentru plecare, oprire în tranzit sau sosire, cu avizul autorităţii
competente.
Art. 46. - Oprirea în autogară în vederea
urcării/coborârii persoanelor transportate este permisă numai în
situaţia în care graficul de circulaţie al licenţei de traseu
are prevăzută staţia respectivă.
Art. 47. - Activităţile de intermediere a
operaţiunilor de transport rutier public se realizează prin preluarea
de la beneficiari a comenzilor de transport rutier, acestea urmând a fi
executate de intermediar, în numele său, prin intermediul unui operator de
transport rutier.
Art. 48. - Licenţa pentru activităţi conexe se
retrage în cazul în care întreprinderea care efectuează
activităţi conexe transportului rutier nu mai îndeplineşte
condiţiile care au stat la baza acordării acesteia sau în cazul în
care aceasta a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu
ocazia solicitării acordării acesteia.
CAPITOLUL
VII
Regimul vehiculelor rutiere
Art. 49. - (1) Transportul rutier poate fi efectuat numai cu vehicule
rutiere a căror stare tehnică corespunde reglementărilor
specifice în vigoare, având inspecţia tehnică periodică
valabilă, acestea fiind clasificate/încadrate corespunzător, conform
prevederilor legale în vigoare.
(2) Pentru accesul pe infrastructura rutieră vehiculele
rutiere fabricate în ţară sau în străinătate, înmatriculate
sau care urmează să fie înmatriculate în România, sunt supuse
omologării în vederea înmatriculării sau înregistrării
şi/sau inspecţiei tehnice periodice, după caz, în conformitate
cu prevederile legale în vigoare.
(3) Transportul rutier de mărfuri şi/sau de
persoane se efectuează numai cu vehicule rutiere destinate prin
construcţie tipului respectiv de transport.
Art. 50. - (1) Omologarea în vederea înmatriculării sau
înregistrării vehiculelor rutiere se acordă de către autoritatea
competentă, care eliberează şi cartea de identitate a
vehiculului rutier.
(2) Condiţiile de certificare a
autenticităţii şi de omologare a vehiculelor rutiere în vederea
înmatriculării sau înregistrării acestora se stabilesc de către
autoritatea competentă.
(3) Producătorii de vehicule rutiere,
reprezentanţii autorizaţi ai acestora sau persoanele fizice ori
juridice care importă vehicule rutiere, după caz, au obligaţia
să solicite omologarea vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării
sau înregistrării acestora, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
Art. 51. - (1) Operatorii economici care efectuează servicii de
reparaţii, reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie
a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz,
precum şi de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor
rutiere pot desfăşura aceste activităţi numai pe baza
autorizaţiei tehnice eliberate de autoritatea competentă.
(2) Condiţiile de desfăşurare a
activităţilor de reparaţii, reglare, de modificări
constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a
vehiculelor rutiere scoase din uz sau de inspecţie tehnică
periodică a vehiculelor rutiere, precum şi condiţiile de
acordare a autorizaţiilor tehnice a operatorilor economici care
efectuează asemenea servicii se stabilesc de către autoritatea
competentă.
Art. 52. - Produsele şi materialele de exploatare utilizate
la vehiculele rutiere fabricate în ţară sau importate trebuie să
fie certificate şi/sau omologate din punct de vedere tehnic, potrivit
reglementărilor în vigoare, de către autoritatea competentă.
Art. 53. - Lista produselor şi materialelor de exploatare
utilizate la vehiculele rutiere pentru care se impune certificarea sau
omologarea se stabileşte de către autoritatea competentă.
CAPITOLUL
VIII
Tarife
Art. 54. - Eliberarea licenţelor de transport şi a
copiilor conforme ale acestora, a certificatelor de transport în cont propriu
şi a copiilor conforme ale acestora, a licenţelor de traseu, a
licenţelor pentru activităţi conexe şi a
autorizaţiilor de transport internaţional, precum şi altele
asemenea se face de către autoritatea competentă, contra cost, pe
baza tarifelor stabilite de către aceasta.
Art. 55. - La derularea operaţiunilor de transport rutier,
tarifele se stabilesc liber, pe baza cererii şi ofertei.
CAPITOLUL
IX
Controlul activităţii de transport
rutier
şi a activităţilor conexe acestora
Art. 56. - (1) Controlul respectării prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, precum şi a prevederilor în vigoare
care reglementează domeniul transporturilor rutiere se efectuează în
trafic şi la sediul întreprinderilor.
(2) Controlul la sediul întreprinderilor se efectuează
de către personalul autorităţii competente împuternicit în acest
scop.
(3) Controlul în trafic se efectuează de către
personalul autorităţii competente împuternicit în acest scop,
împreună cu ofiţeri/subofiţeri ai poliţiei rutiere sau ai
poliţiei de frontieră, după caz.
Art. 57. - La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor,
acestea au obligaţia prezentării tuturor documentelor solicitate de
către personalul autorităţii competente, împuternicit în acest
scop.
CAPITOLUL
X
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 58. - Constituie contravenţie următoarele fapte:
a) efectuarea de către un operator de transport
străin a transportului rutier public, având ca ţară de tranzit
sau destinaţie România, fără autorizaţie de transport
internaţional valabilă pe teritoriul României;
b) efectuarea transportului rutier public de persoane prin
servicii regulate fără legitimaţii de călătorie;
c) efectuarea transportului rutier în regim de cabotaj;
d) efectuarea transportului rutier de mărfuri
fără existenţa la bordul vehiculului rutier a documentului de
transport şi a copiei conforme, a licenţei de transport sau
certificatului de transport în cont propriu, după caz;
e) efectuarea transportului rutier de persoane
fără existenţa la bordul autovehiculului a documentului de
transport corespunzător tipului de serviciu efectuat şi a copiei
conforme, a licenţei de transport sau certificatului de transport în cont
propriu, după caz;
f) efectuarea transportului rutier public de persoane prin
servicii ocazionale în trafic internaţional cu autovehicule care nu se
încadrează în prevederile Acordului
privind transportul internaţional ocazional de persoane cu autocarul
şi autobuzul (Acordul INTERBUS), ratificat prin Legea nr. 439/2002;
g) efectuarea transportului rutier public de persoane prin
servicii ocazionale în trafic internaţional fără respectarea
tipului de serviciu ocazional înscris în documentul de transport prevăzut
în Acordul privind transportul internaţional ocazional de persoane cu
autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), ratificat prin Legea nr.
439/2002;
h) efectuarea transportului rutier public de persoane prin
servicii ocazionale ale unor persoane care nu sunt menţionate în
documentul de transport;
i) refuzul nejustificat al accesului la serviciile
autogării, aplicarea tarifelor discriminatorii pentru accesul la
serviciile autogării, precum şi condiţionarea accesului la
serviciile autogării de obligativitatea serviciului de vânzare a legitimaţiilor
de călătorie;
j) nerespectarea graficului de circulaţie
conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu;
k) comercializarea de vehicule rutiere ale căror
caracteristici de omologare şi/sau de identificare nu mai corespund datelor
menţionate în cartea de identitate a vehiculului;
l) utilizarea de vehicule rutiere care nu au fost supuse
omologării pentru circulaţie conform reglementărilor în vigoare;
m) înstrăinarea documentului de transport, precum
şi utilizarea acestuia de către o persoană fizică sau
juridică, alta decât titularul, sau utilizarea documentului de transport
completat necorespunzător;
n) călătoria fără legitimaţie de
călătorie valabilă în cadrul serviciilor de transport rutier
public de persoane prin servicii regulate;
o) efectuarea de operaţiuni de transport rutier de
către conducători auto care nu deţin certificat de
competenţă profesională.
Art. 59. - (1) Se sancţionează cu amendă aplicată
întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau străini,
după caz:
a) de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. d), e) şi j);
b) de la 1.500 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. i);
c) de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. f), g), h), k), l) şi m);
d) de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), faptele
prevăzute la art. 58 lit. a).
(2) Se sancţionează cu amendă aplicată
conducătorului auto:
a) de la 300 lei (RON) la 500 lei (RON), fapta
prevăzută la art. 58 lit. b) şi o);
b) de a 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), fapta
prevăzută la art. 58 lit. c).
(3) Se sancţionează cu amendă de la 100 lei
(RON) la 300 lei (RON), aplicată persoanei care călătoreşte
fără legitimaţie de călătorie, fapta
prevăzută la art. 58 lit. n).
Art. 60. - Contravenţiile prevăzute în prezenta
ordonanţă de urgenţă se constată şi se
sancţionează de către:
a) personalul autorităţii competente împuternicit
în acest scop;
b) ofiţeri/subofiţeri ai poliţiei rutiere
sau poliţiei de frontieră;
c) personalul cu atribuţii de control din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, conform competenţelor acordate;
d) personalul cu atribuţii de control din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor;
e) personalul cu atribuţii de control al operatorului
de transport rutier, numai pentru vehiculele deţinute de acesta.
Art. 61. - (1) Controlul operatorilor de transport rutier străini
sau al vehiculelor rutiere înmatriculate în alte state, cu care se
efectuează operaţiuni de transport rutier pe teritoriul României, se
realizează de către personalul autorităţii competente
împuternicit în acest scop.
(2) În situaţia în care la efectuarea controlului
prevăzut la alin. (1) s-au constatat încălcări ale prevederilor
legale în vigoare care reglementează domeniul transporturilor rutiere, se
imobilizează vehiculul rutier în condiţii de siguranţă
şi securitate a transportului, procedându-se totodată la ridicarea plăcuţelor
de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, până la
îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuării
transportului, şi se aplică sancţiunea corespunzătoare
celor constatate.
(3) Permisiunea privind reluarea efectuării
transportului se acordă cu condiţia achitării amenzii aplicate
în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare sau cu
condiţia plăţii unei sume egale cu aceasta direct către
organismul al cărui agent constatator a aplicat sancţiunea contravenţională,
urmând ca în conformitate cu prevederile legale această sumă să
fie restituită sau vărsată la contul de amenzi al Trezoreriei
Statului, conform cu hotărârea definitivă a instanţei
judecătoreşti în cazul formulării unei contestaţii.
Art. 62. - Pentru abateri de la prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă, sunt exceptate de la imobilizarea
prevăzută la art. 61 vehiculele care transportă animale vii,
mărfuri perisabile sau sub temperatură controlată.
Art. 63. - Prevederile prezentei ordonanţe de
urgenţă se completează cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 64. - Împotriva măsurii de retragere sau suspendare a
unuia dintre documentele prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă sau de respingere a cererii de eliberare a unuia dintre
documentele respective operatorul de transport rutier sau întreprinderea,
după caz, se poate adresa cu plângere instanţelor de contencios
administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
CAPITOLUL
XI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 65. - (1) Începând cu data de 10 septembrie 2008 conducătorii
auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru
categoriile D1, D1E, D sau DE, care efectuează operaţiuni de
transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă,
au obligaţia de a deţine şi un certificat de calificare
profesională iniţială (CPI) şi un certificat de calificare
profesională continuă (CPC).
(2) Începând cu data de 10 septembrie 2009 conducătorii
auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare pentru
categoriile C1, C1E, C sau CE, care efectuează operaţiuni de
transport rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă,
au obligaţia de a deţine şi un certificat de calificare
profesională iniţială (CPI) şi un certificat de calificare
profesională continuă (CPC).
(3) Autoritatea competentă va stabili condiţiile
privind pregătirea iniţială şi continuă a
conducătorilor auto prevăzuţi la alin. (1).
Art. 66. - (1) Transportului rutier de mărfuri în regim de cabotaj
i se aplică o perioadă de tranziţie în conformitate cu
prevederile pct. 5 "Politica în domeniul transporturilor" alin. (1)
din anexa VI la Protocolul la Tratatul
de aderare a României şi Bulgariei la Uniunea Europeană, semnat la 25
aprilie 2005, ratificat de România prin Legea nr. 157/2005.
(2) Transportul rutier de persoane în regim de cabotaj se
liberalizează de la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 67. - De la data aderării, transportul rutier de
persoane în cont propriu, efectuat între România şi statele membre ale
Uniunii Europene, se efectuează numai pe baza certificatului de transport
în cont propriu.
Art. 68. - Monitorizarea pieţei transporturilor rutiere se
efectuează în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 56/2002 privind
monitorizarea pieţei transporturilor rutiere şi măsurile ce
trebuie luate în situaţii de criză în domeniul transportului rutier
de mărfuri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 47/2003.
Art. 69. - În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului va elabora norme privind organizarea
şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor
conexe acestora.
Art. 70. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 222 din 29 august 1997, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr.
105/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi orice alte prevederi contrare.
Art. 71. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă
transpune prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) şi (3), art. 3
alin. (1) şi alin. (2) lit. a), b) şi c) şi ale art. 4 lit. a)
şi d) din Directiva 96/26/CE din 29 aprilie 1996 privind accesul la
ocupaţia de transportator rutier de marfă şi transportator
rutier de călători şi recunoaşterea reciprocă a
diplomelor, certificatelor şi a altor forme de calificare, pentru a facilita
acestor transportatori dreptul la libera stabilire pentru operaţiuni de
transport naţional şi internaţional, publicată în Jurnalul
Oficial nr. L 124 din 23 mai 1996, aşa cum a fost modificată de
Directiva 98/76/CE din 1 octombrie 1998, precum şi prevederile art. 14
alin.
(2) din Directiva 2003/59/CE privind pregătirea
iniţială şi periodică a conducătorilor auto care
efectuează transport de marfă şi călători,
publicată în Jurnalul Oficial nr. L 226 din 10 septembrie 2003, ce
amendează Regulamentul nr. 3.820/85/CEE şi Directiva 91/439/CEE
şi abrogă Directiva 76/914/CEE.
(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă
creează cadrul general pentru aplicarea de la data aderării a
Regulamentului nr. 684/92/CEE din 16 martie 1992 privind regulile comune pentru
transportul internaţional de călători cu autocarul şi
autobuzul, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 074 din 20 martie 1992, ale
Regulamentului nr. 11/98/CE din 11 decembrie 1997 de modificare a
Regulamentului nr. 684/92/CEE privind regulile comune pentru transportul
internaţional de călători cu autocarul şi autobuzul şi
a Regulamentului nr. 881/92/CEE din 26 martie 1992 privind accesul la
piaţă în transportul rutier de mărfuri în cadrul
Comunităţii către sau dinspre teritoriul unui stat membru sau
care traversează teritoriul unuia sau mai multor state membre, publicat în
Jurnalul Oficial nr. L 095 din 9 aprilie 1992, precum şi ale
Regulamentului nr. 484/2002/CE din 1 martie 2002 de modificare a Regulamentului
nr. 881/92/CEE şi Regulamentului nr. 3.118/93/CEE în vederea instituirii
unui atestat de conducător auto.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: |
Bucureşti, 14 iulie 2005.
Nr. 109.