În conformitate cu prevederile art.3 pct.40 şi pct.41 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele categorii de transport rutier se definesc astfel:
În conformitate cu prevederile art.3 pct.19 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, prin întreprindere se înțelege - orice persoană fizică sau juridică, cu sau fără scop lucrativ, orice asociaţie sau grup de persoane fără personalitate juridică, cu sau fără scop lucrativ, sau orice organism oficial, indiferent dacă are personalitate juridică proprie sau depinde de o autoritate cu o astfel de personalitate juridică, care exercită ocupaţia de transport de persoane, fie orice persoană fizică sau persoană juridică care exercită ocupaţia de transport de mărfuri în scopuri comerciale.
Începând cu 21 Mai 2022, numai întreprinderile care efectuează transport rutier contra cost de mărfuri cu vehicule a căror masă totală maximă autorizată este cuprinsă între 2,5 tone – 3,5 tone trebuie să obțină licență comunitară și copie conformă a acesteia, dacă transportul efectuat nu se regăsește ca excepție la art. 11 din O.G. nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare. Au acces la ocupația de operator de transport întreprinderile care utilizează autovehicule sau combinații de vehicule a căror masă totală maximă autorizată este cuprinsă între 2,5 tone – 3,5 tone și care efectuează:
Care sunt excepțiile de la aplicarea prevederilor?
Următoarele tipuri de transporturi și deplasări fără încărcătură efectuate în conexiune cu acestea nu necesită licență comunitară și sunt scutite de la orice autorizare a transportului:
Care sunt excepțiile de la aplicarea prevederilor?
Pentru transportul rutier de mărfuri în cont propriu efectuat cu autovehicule sau combinații de vehicule a căror masă totală maximă autorizată este cuprinsă între 2,5 tone – 3,5 tone, întreprinderea nu trebuie să obțină licență comunitară sau certificat de transport în cont propriu.
Pentru a avea acces la ocupaţia de operator de transport rutier, întreprinderile trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 3 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului și anume:
În conformitate cu prevederile art.13 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, pentru respectarea cerinţei de a avea un sediu real şi stabil pe teritoriul României, întreprinderea trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
În conformitate cu prevederile art.14 alin. (1), alin. (2), alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, pentru respectarea cerinţei privind buna reputaţie, întreprinderea şi managerul de transport al acesteia trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
În conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1), alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, pentru respectarea cerinţei privind capacitatea financiară, întreprinderea trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1), alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare:
(1) Pentru respectarea cerinţei privind competenţa profesională, întreprinderea trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- conduce permanent și efectiv activitățile de transport ale întreprinderii;
- are o legătură autentică cu întreprinderea, cum ar fi aceea de a fi un angajat, director, proprietar sau acționar al acesteia, sau administrează întreprinderea sau, în cazul întreprinderii persoană fizică, este însăși persoana respectivă;
- este rezident în Comunitate.
(2) În cazul în care o întreprindere nu îndeplineşte cerinţa privind competenţa profesională în condiţiile prevăzute la alin. (1), aceasta poate desemna o persoană fizică care să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
a) întreprinderea să desemneze o persoană fizică rezidentă în Comunitate care îndeplinește cerințele de bună reputație și competență profesională și care este îndreptățită în temei contractual să îndeplinească, în numele întreprinderii, atribuții de manager de transport;
b) contractul dintre întreprindere și persoana menționată la litera (a) să precizeze sarcinile pe care aceasta din urmă trebuie să le îndeplinească permanent și efectiv și să indice responsabilitățile care îi revin persoanei respective în calitate de manager de transport. Sarcinile care trebuie precizate includ, în special, coordonarea activităților de întreținere a vehiculelor, verificarea contractelor și a documentelor de transport, contabilitatea de bază, alocarea încărcăturilor sau a serviciilor pentru fiecare conducător auto și vehicul și verificarea procedurilor de siguranță.
c) în calitate de manager de transport, persoana menționată la litera (a) poate să conducă activitățile de transport a cel mult patru întreprinderi diferite, efectuate cu ajutorul unui parc cu o capacitate maximă combinată de 50 de vehicule;
d) persoana menționată la litera (a) îndeplinește sarcinile precizate în exclusivitate în interesul întreprinderii, iar responsabilitățile acesteia sunt exercitate în mod independent față de orice întreprinderi pentru care întreprinderea în cauză efectuează operațiuni de transport.
- dispune în fiecare an de capital şi rezerve în valoare totală de cel puţin 1.800 EUR pentru primul vehicul utilizat şi de 900 EUR pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat, în cazul întreprinderilor care exercită ocupaţia de operator de transport rutier de mărfuri numai cu ajutorul unor autovehicule sau combinaţii de vehicule a căror masă maximă autorizată depăşeşte 2,5 tone, dar nu depăşeşte 3,5 tone;
În cazul în care întreprinderea nu dovedeşte deţinerea capitalului şi rezervelor financiare pe baza conturilor anuale certificate de un auditor financiar/expert independent, aceasta poate demonstra îndeplinirea capacității financiare printr-o garanţie bancară sau o asigurare, inclusiv o asigurare de răspundere profesională eliberată de una sau mai multe bănci sau alte instituţii financiare, inclusiv societăţi de asigurare.
În lipsa conturilor anuale certificate, pentru anul înregistrării unei întreprinderi, o întreprindere poate demonstra respectarea cerinţei privind capacitatea financiară printr-un certificat, cum ar fi o garanţie bancară, un document eliberat de o instituţie financiară care stabileşte accesul la credit în numele întreprinderii sau o asigurare, inclusiv o asigurare de răspundere profesională eliberată de una sau mai multe bănci sau alte instituţii financiare, inclusiv societăţi de asigurare.
Obs:Întreprinderea şi/sau managerul de transport al acesteia să nu fie în stare de faliment, în situaţie de insolvenţă fără a avea un plan de reorganizare aprobat, în stare de dizolvare sau de lichidare, potrivit legii.
Obs: documentele anexate cererii care se transmit în copie, trebuie să fie ştampilate şi semnate de către administratorul întreprinderii, fiecare copie având înscris în mod expres: „Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul”.
Nu. In cazul transportului rutier contra cost de marfuri cu un autovehicul sau combinatii de vehicule cu masa totala maxima autorizata cuprinsa in 2.5 - 3.5 tone, conducatorul auto nu trebuie sa detina un certificat de calificare initiala sau continua(CPI Marfa sau CPC Marfa).
Nu. Este necesar sa obtina cate o copie conforma a licentei comunitare pentru fiecare autovehicul sau combinatie de vehicule a caror masa totala maxima autorizata este cuprinsa intre 2,5 - 3,5 tone cu care efectueaza transport rutier contra cost de marfuri.